Дидактика цифрової педагогіки в шкільній освіті: для тих, хто турбується про якість навчання сучасних дітей

Дискусійна панель «Дидактика цифрової педагогіки в шкільній освіті», що проходила 26 березня 2025 р. за ініціативи ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» в межах роботи Шістнадцятої міжнародної виставки «Сучасні заклади освіти – 2025», об’єднала науковців і практиків, які занурені у питання ефективного використання можливостей цифрової педагогіки в освітньому процесі, усвідомлюють необхідність наукового підходу до навчання, що має будуватися на його класичних і модернізованих принципах.

Старший науковий співробітник ДНУ ІМЗО, модератор дискусійної панелі доктор педагогічних наук, професор Наталія Клокар представила сучасні підходи до використання можливостей інформаційно-цифрових технологій, зокрема, розширеної реальності (augmented reality) в освітньому процесі та розкрила сутність модернізованих принципів дидактики, притаманних освітньому процесу, що будується на сучасних цифрових технологіях і ШІ.

Активною учасницею дискусії була команда педагогів-професіоналів Щасливського академічного ліцею Пристоличної селищної ради Київської обл.

Олена Волохова, вчитель англійської мови, заступник директора, розкрила особливості використання цифрових технологій, дидактичних засад побудови освітнього процесу в школі за дистанційною формою з врахуванням мислення учнів поколінь Z та Альфа.

 

Світлана Мороз, учитель української мови та літератури, акцентувала увагу присутніх на питанні розумного використання інструментів для організації й управління навчальним процесом в школі, детально зупинившись на перевагах цифрової платформи  “Електронна школа”.

Олексій Круговий, учитель інформатики, розкрив можливості цифрових технологій та цифрової педагогіки в управлінні ЗЗСО, що значно полегшують і сприяють якості роботи як керівника, так і педагога, допомагають вчителю у побудові освітнього процесу на засадах сучасних принципів дидактики (навчання у співпраці та взаємодії, практико орієнтованості, насиченості освітнього середовища, мультимедійності тощо).

Особливої уваги в умовах інформаційно-цифрового суспільства, активного впровадження дистанційної освіти набуває питання психологічного супроводу учасників освітнього процесу, що було ґрунтовно розкрито Антоніною Шевченко, кандидатом психологічних наук, доцентом Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів. Принципи персоналізації, доцільності, гнучкості та адаптивності, особливо принципи успішності й мотивації мають бути у полі зору вчителя і батьків, підтримувати й спонукати дітей до навчання й розвитку. Для освітнього процесу, який відбувається за змішаною і дистанційними формами, науковцями і практиками розроблена значна кількість психологічного інструментарію й методичних матеріалів, що сприяють психологічній стійкості вчителів і учнів.

Цифрова педагогіка як фактор підвищення якості шкільної освіти та  критичне ставлення педагога до використання можливостей штучного інтелекту, ступінь володіння випускниками школи інформаційними компетентностями для успішного навчання у ЗВО, необхідність дотримання принципу наступності між навчанням у ЗЗСО і вищій школі,  розкрила викладач суспільствознавчих дисциплін Білоцерківського фахового коледжу сервісу та дизайну Катерина Івченко.

Особливо важливим і хвилюючим для присутніх був виступ Володимира Захлюпаного, директора Ліцею № 1 Гостомельської селищної ради Київської області. Заклад зазнав значної руйнації в період окупації території російськими військами, тому потребував значних зусиль влади, громади, педагогічного колективу та батьків щодо відновлення його діяльності.  Важливо було у найкоротший термін створити нову технологічну базу ліцею: сучасна комп’ютерна техніка, програмне забезпечення тощо. Директору, разом з представниками влади і громадськими структурами вдалося у найкоротший термін створити комфортні й безпечні умови освітнього процесу. Заклад був і залишається одним із провідних з питання ефективного використання можливостей ІЦТ, цифрової дидактики в освітньому процесі й позанавчальній діяльності, що з гордістю демонстрував керівник ліцею.

Учасники дискусії висловилися щодо важливості використання можливостей ІЦТ з критичної точки зору, необхідності усвідомлення того, що освітній процес у школі має будуватися на засадах дидактики цифрової педагогіки,  її класичних і сучасних принципах.

Тож маємо усвідомлювати, що ІЦТ, ШІ, цифрова педагогіка – це не ідол і не нова релігія, якій ми мусимо поклонятися. Це сучасні інструменти, технології, що мають використовуватися людиною задля свого блага, задля побудови якісного й комфортного життя, здобуття якісної освіти. Це те, що має стояти на службі у людини, а не навпаки.

І на завершення подаємо вислів Олени Волохової, який всі учасники дискусійної панелі сприйняли як висновок: «Освіта ХХІ-го століття – це синергія технологій та педагогічної майстерності!»