Шляхи й перспективи тьюторства в Україні: підбиваємо підсумки дослідно-експериментальної роботи
Наприкінці грудня на базі Інституту індивідуалізації та тьюторства в онлайн-режимі на платформі Google Meet відбулася ІV Всеукраїнська тьюторська конференція «Тьюторство як виклик. Шляхи й перспективи тьюторства в Україні».
Захід організовано Тьюторською асоціацією України за сприяння та підтримки Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», зокрема відділу інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи.
Конференція проводилася як підсумок дослідно-експериментальної роботи за темою «Тьюторська технологія як засіб реалізації принципу індивідуалізації в освіті», яка здійснювалася на базі 13 закладів загальної середньої освіти України за сприяння Тьюторської асоціації України.
Зазначимо, що ініціаторами проведення експериментального дослідження виступили Сєргій Вєтров, Президент Тюторської асоціації України, кандидат технічних наук та Світлана Кириленко, кандидатка педагогічних наук, начальниця відділу інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти».
У заході взяли участь науковці Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», Тьюторської асоціації України, Асоціації практичних психологів, Київської тьюторської асоціації, представники закладів загальної середньої освіти Дніпропетровської, Харківської, Київської, Тернопольської, Одеської областей – учасники експерименту, науковці Інституту індивідуалізації та тьюторства, Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, першої школи сімейної освіти «Сімʼя» в Україні» та інших інституцій, громадських організацій і наукових установ.
На початку конференції Сергій Вєтров зосередив увагу на творчій діяльності Віри Зоц, кандидатки педагогічних наук, доцентки, яка значну частину свого життя присвятила педагогічній науці, зокрема освітньо-виховній практиці та брала безпосередню участь у роботі експертної комісії в ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», була віце-президенткою та експерткою ВГО «Ліги Культури», керівником клубу творчої педагогіки «Співробітництво» при Київському міському будинку вчителя, активно впроваджувала альтернативні педагогічні системи: Вальдорфську педагогіку, систему Монтессорі, Френе.
Згадав Сергій Володимирович і про Галину Лактіонову, докторку педагогічних наук, професорку, яка працювала завідувачкою відділу розвитку педагогічної освіти дорослих Інституту педагогічної освіти та освіти дорослих НАПН України та розпочинала дослідно-експериментальну роботу за темою «Тьюторська технологія як засіб реалізації принципу індивідуалізації в освіті» як один із наукових керівників.
Хвилиною пам’яті вшанували учасники зібрання визначних учених-жінок, які активно впроваджували, розвивали і збагачували нові прогресивні інноваційні ідеї, тенденції, підходи та методи в освітньому процесі України.
Нелля Погрібна, кандидатка педагогічних наук, директорка Криворізького навчально-виховного комплексу № 129 «Гімназія-ліцей академічного спрямування», один із трьох наукових керівників дослідно-експериментальної роботи, запропонувала загальну гіпотезу дослідження і певний перспективний план діяльності з опорою на заклад освіти, в якому вона працює. А Сергій Вєтров детально висвітлив тьюторство як розвиток чотирьох внутрішніх опор проактивності людини.
Серед доповідачів від Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» виступила Світлана Бойко з доповіддю «Впровадження тьюторської технології у систему роботи закладів освіти України». Від учасників дослідно-експериментальної роботи – Ніна Самойлова, заступник директора з навчально-виховної роботи з доповіддю «Використання тьюторських технологій в умовах Криворізького навчально-виховного комплексу № 129 «Гімназія-ліцей академчного спрямування» та Наталія Поляцкова, заступник директора з виховної роботи Лозівської загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів № 3 Лозівської міської ради Харківської області з доповіддю «Тьюторський супровід учнів у позаурочній діяльності як засіб реалізації пізнавального інтересу та індивідуалізації розвитку учня».
Під час наукової конференції висвітлювалися різноманітні напрями досліджень: «Інтернет-технології картування в тьюторській діяльності» (Катерина Осадча), «Інтелект як тьютор в супроводі емоції через тіло до руху» (Олена Шабаліна), «Тьютор: Месія чи місія? Професійна позиція тьютора» (Зоя Гаркавенко), «Три кити (мотивація – діяльність – рефлексія) в тьюторському супроводі» (Людмила Світлична), «Базові процеси і базовий інструментарій тьютора» (Олена Скорик) та багато інших.
Володимир Нікітін, доктор культурології, співзасновник Foundation for Future та Інституту людства, співзасновник і член правління Тьюторської асоціації України, науковий консультант Інституту індивідуалізації та тьюторства розкрив надзавдання тьютора в сучасних умовах.
Підсумовуючи роботу конференції, учасники заходу прийняли ухвалу про звернення до Міністерства освіти і науки України з проханням звернути увагу на актуальність розробки системи підготовки тьюторів за підтримки Тьюторської асоціації України, Інституту індивідуалізації та тьюторства, Науково-освітнього центру «Платформа відкритої освіти» та потребу у внесенні професії тьютор до Національного класифікатора України ДК 003:2010 «Класифікатор професій».