Відбувся Всеукраїнський установчий семінар-нарада «ЄДНІСТЬ У РІЗНОМАНІТТІ: ЗАКЛАД ОСВІТИ ЯК ПРОСТІР ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ (І ЕТАП ПРОЄКТУ)»
Сьогодні перед українською освітою стоїть одне з найважливіших завдань – формування української національної та громадянської ідентичності молодого покоління. Ми живемо в час, коли питання національної свідомості, патріотизму, відповідальності за майбутнє нашої держави набули особливого значення. Саме заклади загальної середньої освіти є тим простором, де формується цілісна особистість, свідома свого коріння, своєї культури, мови та громадянських обов’язків.
Різноманітні аспекти формування української національної та громадянської ідентичності здобувачів освіти було розглянуто на Всеукраїнському установчому семінарі-нараді «Єдність у різноманітті: заклад освіти як простір формування національної ідентичності (І етап проєкту)», який відбувся 25 березня 2025 року на базі Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України у співпраці з Державною науковою установою «Інститут модернізації змісту освіти».
У заході взяли участь керівники, вчителі та психологи закладів загальної середньої освіти, які є учасниками інноваційного освітнього проєкту на всеукраїнському рівні, науковці та усі зацікавлені особи.
Семінар відбувся у рамках реалізації І (організаційно-підготовчого) етапу інноваційного освітнього проєкту на всеукраїнському рівні за темою «Формування української національної та громадянської ідентичності здобувачів освіти закладів загальної середньої освіти» (наказ МОН України від 28.11.2024 № 1677).
У роботі семінару взяли участь провідні вчені, науковці, керівники закладів загальної середньої освіти.
Розпочав захід Іван БЕХ, директор Інституту проблем виховання НАПН України, доктор психологічних наук, професор, дійсний член НАПН України, наголосивши на тому, що сьогодні ми маємо унікальну можливість об’єднати зусилля науковців, освітян, громадськості та державних інституцій для розробки ефективних методик та стратегій формування української національної та громадянської ідентичності у молодого покоління. У своїй доповіді він звернув увагу на роль суспільно-державних (національних) цінностей України як консолідуючого чинника утвердження української національної та громадянської ідентичності.
Галина КОЛОМОЄЦЬ, заступник директора Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», кандидат педагогічних наук, старший дослідник акцентувала увагу на необхідності дослідження стратегічних напрямів формування української національної та громадянської ідентичності здобувачів освіти.
Наталія ПАСТУШЕНКО, заступник директора з науково-педагогічної роботи Комунального закладу Львівської обласної ради «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти», кандидат педагогічних наук, доцент, науковий керівник інноваційного освітнього проєкту, розкривши у доповіді що означає бути українцем у сучасному світі.
Про концептуальні засади формування української національної ідентичності зростаючої особистості в умовах воєнного часу доповідала Катерина ЖУРБА, доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу національно-патріотичного виховання Інституту проблем виховання НАПН України, науковий керівник інноваційного освітнього проєкту.
Тетяна БЕВЗ, доктор історичних наук, професор, старший науковий співробітник відділу цифрових освітньо-наукових систем Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» у своїй доповіді розкрила особливості формування української національної ідентичності в освітньому просторі на основі стратегічних орієнтирів та законодавчої бази України.
Світлана БОЙКО, завідувач сектору авторського педагогічного новаторства відділу інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», кандидат філософських наук, старший дослідник, координатор інноваційного освітнього проєкту зосередила увагу у своєму виступі на організаційний та науково-методичний супровід інноваційного освітнього проєкту.
З презентаційними виступами про заклади освіти, які є учасниками інноваційного освітнього проєкту, виступили: Лілія МЕЛЕШКО директор Билбасівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Слов’янської міської ради Донецької області, кандидат історичних наук; Лариса ВАСИЛИШИН, директор Львівської української гуманітарної гімназії ім. Олени Степанів з поглибленим вивченням українознавства та англійської мови, автор ініціативи реалізації інноваційного освітнього проєкту; Василь ПАСІЧНИК, кандидат політичних наук, доктор наук з державного управління, доцент, доцент кафедри публічного врядування Інституту адміністрування, державного управління та професійного розвитку Національного університету «Львівська політехніка»; Оксана ОСТАФІЙЧУК, директор Рингацької гімназії Новоселицької міської ради Чернівецького району Чернівецької області.
До участі в семінарі долучились і представники Одеського ліцею №7 Одеської міської ради, які беруть участь в експерименті на всеукраїнському рівні й досліджують психолого-педагогічні умови формування національної ідентичності здобувачів загальної середньої освіти (науковий керівник – Катерина ЖУРБА).
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
У ході роботи Всеукраїнського семінару особлива увага зверталась на обговорення значимості різноманітних аспектів формування української національної та громадянської ідентичності молодого покоління, зокрема вплив суспільно-державних (національних) цінностей України на зростаючу особистість. Реалізація проєкту дозволить створити ефективні освітні практики, які можуть бути масштабовані на всю Україну, зміцнюючи національну єдність у різноманітті.
Дякуємо всім учасникам за активну участь та конструктивний діалог!
Запис семінару можна переглянути за покиканням: https://ipv.org.ua/2025/event-25-03-2025/