«Кращий гендерночутливий онлайн STEM урок – 2020»: відбувся фінал Всеукраїнського конкурсу
Днями відбувся фінал Всеукраїнського конкурсу «Кращий гендерночутливий онлайн STEM урок – 2020». Захід проводили під час Всеукраїнської онлайн-конференції для освітянської спільноти.
Тридцять вчителів STEM-предметів презентували найкращі методики проведення уроків для більш ніж 500 учасників, які дивились Конференцію онлайн. За оцінками експертного журі було обрано п’ять найкращих гендерночутливих онлайн STEM-уроків.
Отже, переможцями стали:
- Ніколаєва Олена (Донецька обл., с. Мелекіне) з розробкою STEM-гри «Конструкторське бюро «Мелекіне Моторс», метою якої є познайомити учнівство з призначенням судів, навчити розрізняти їх основні види та з’ясувати причини, що дозволяють кораблям не тонути і не перевертатися.
- Ярова Віта (Кіровоградська обл., смт. Голованівськ) – урок «Многогранники: встигнути все і навіть більше», що має на меті формування предметних компетентностей, а дані методичні матеріали можуть використовуватися на уроках математики, геометрії, інформатики.
- Пахолюк Ігор (Волинська обл., смт. Голоби) – урок «Атмосфера. Клімат», який сприяє як формуванню уявлення в учнів про атмосферу, формуванню навичок роботи з хімічними речовинами, так і виховуванню в учнях засобами уроку впевненості у своїх силах, прагнення до саморозвитку та неупередженості у гендерних аспектах вибору професії.
- Романов Олександр (Херсонська обл., смт. Високопілля) – урок «Звукові хвилі. Швидкість поширення звуку», навчальна мета якого закріпити поняття про звукову хвилю, про швидкість її поширення та механізм утворення, а також – показати практичну спрямованість навчального матеріалу.
- Холеван Лілія (Чернівецька обл., с. Підзахаричі) – урок «Ідеї, винаходи, відкриття. Виготовлення космічного корабля технікою оригамі», який має на меті формувати ключові компетентності, що необхідні для розв’язання життєвих проблем у взаємодії з іншими, культурного й національного самовираження, а також безпосередньо – добір матеріалів за їх властивостями, виготовлення макета космічного корабля.
Цікавий факт – усі 5 переможців працюють у сільських школах.
Лілія Холеван, переможниця Конкурсу, зазначила: «Конкурс – це можливість для сільської школи заявити про себе, довести, що учнівство маленьких шкіл мають право і використовують його – всебічно розвиватися. В час стрімкого розвитку ІТ-технологій, участь в таких конкурсах є досить актуальною».
Ще один переможець, Олександр Романов, наголосив: «Участь у Конкурсі дає натхнення, впевненість в тому, що природничі науки не забуті, і що дівчатам підвладні точні науки».
Учасників і переможців привітали:
Ольга Сєдова, керівниця національних програм Посольства Швеції в Україні зазначила: «Для нас ця ініціатива має стратегічний характер. Однією з проблем, яку бачили в освіті у Швеції були нерівні показники в STEM-напрямах тестів PISA. Після 2000-х років було вжито стратегічні заходи, щоб виправити ці нерівності. І бачимо, що вже після 2015 року за показниками PISA і дівчата, і хлопці однаково успішні. Велике щастя, що Україна приєдналася до цих міжнародних барометрів, вже теж має показники PISA. Є також окремо специфічне для математики дослідження трендів і тут також Україна бере участь. Так ми можемо бачити себе в глобальному контексті і вживати коригувальні стратегічні заходи, щоб потім виправити нерівності. І, звичайно, роль вчительської спільноти в розвитку STEM є дуже важливою».
Павло Замостьян, заступник Представника Фонду ООН у галузі народонаселення (UNFPA) в Україні відмітив: «Цього року ми провели дослідження серед молоді Приазов’я та виявили невтішні дані: більше половини опитаних (59,9%) вважає, що існує гендерний розподіл професій на «суто чоловічі» та «суто жіночі», зокрема саме технічні спеціальності вважаються суто «чоловічими», і напрямок STEM – один із них. Проведення Конкурсу на кращий гендерночутливий онлайн STEM-урок – ініціатива, яка допомагає вчителям не тільки покращувати свої знання із теми, але й впроваджувати їх на практиці».
Марина Саприкіна, керівниця Центру «Розвиток КСВ» додала: «Унікальна характеристика Конкурсу – гендерна чутливість, що є і головним критерієм для оцінки уроків. Ми радіємо результату трьохрічної роботи: в цьому році дуже сильні роботи, деякі з яких отримали максимальну кількість балів від гендерного експерта».
Ірина Василашко, завідувачка сектору відділу STEM-освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» привітала учасників конференції та наголосила про важливість розробки методології сучасного STEM-уроку, формування бази даних методичних матеріалів на основі конкурсних робіт для освітянської спільноти. В заключному слові побажала фіналістам перемоги, впевненості та новаторства в подальшій діяльності з питань розвитку STEM-навчання.
Ольга Коршунова, науковий співробітник відділу STEM-освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», від імені організаційного комітету «STEM-школа – 2021» вручила сертифікати-запрошення на спікерство в зимовій сесії 8 авторам/ак найцікавіших STEM-уроків, включаючи переможців/ниць, серед яких: Кукса Лариса, Ніколаєва Олена, Оніщак Вікторія, Пахолюк Ігор, Романов Олександр, Холеван Лілія, Ярова Віта та Ященко Тамара.
Переглянути запис онлайн-трансляції фінальної Конференції можна за посиланням: https://youtu.be/YuCjQ9v1AFo.
Захід організовано CSR Ukraine, експертною організацією Центр «Розвиток корпоративної соціальної відповідальності (ініціатива «Дівчата STEM»), Фондом ООН у галузі народонаселення в Україні – UNFPA у партнерстві з ДНУ «Інститутом модернізації змісту освіти» та ГС «STEM-коаліція».
Всеукраїнський Конкурс «Кращий STEM-урок» – це інноваційний підхід до впровадження нових стандартів гендерночутливого викладання STEM-уроків. Вперше Конкурс проводився у 2018 році. За три роки вчителі з різних регіонів України запропонували розробку 620 індивідуальних та командних уроків. До фіналів за три роки було обрано 90 найкращих ініціатив, націлених на гендерночутливий підхід до викладання, застосування креативних та інноваційних методів у навчанні. Кращі уроки розміщено на сторінці https://stem-lesson.info