Відбувся Освітній форум «STEM-весна: ефективні практики та перспективи розвитку»
STEM-освіта є пріоритетним вектором розвитку української освіти, що набуває особливої актуальності в умовах глобальних викликів, необхідністю економічного відновлення країни та формування інтелектуального потенціалу нації.
Важливим майданчиком для обміну досвідом, популяризації STEM-освіти та виявлення талановитої молоді є Всеукраїнський фестиваль «STEM-весна». Цей масштабний захід, що ініціюється відділом STEM-освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» у співпраці з закладами післядипломної педагогічної освіти за підтримки партнерів, став знаковою подією в освітньому просторі протягом багатьох років.
Всеукраїнський фестиваль «STEM-весна» об’єднує педагогів, науковців, учнів, представників бізнесу та громадських організацій, створюючи унікальну платформу для презентації інноваційних проєктів, обговорення актуальних питань та натхнення новими ідеями. Фестиваль охоплює усі області України та інтегрується до щорічної ініціативи Європи, що проводиться компанією «Scientix STEM Discovery Campaign». STEM-заходи України зазначаються на мапі STEM-подій Європи.
Цьогоріч фестиваль об’єднав 106 освітніх заходів міжнародного, всеукраїнського та обласного рівнів (освітні форуми, науково-практичні конференції, круглі столи, навчальні семінари, майстер-класи, виставки, змагання, хакатони, конкурси тощо). Протягом «STEM-весни» створювались майданчики для пошуку і підтримки перспективних науково-методичних ідей щодо розвитку напрямів STEM-освіти та об’єднання творчих, креативних освітян і учнівської молоді. У заходах взяли участь понад 300 000 учасників.
Результати проведення Всеукраїнського фестивалю «STEM-весна – 2025» були представлені на освітньому форумі «STEM-весна: ефективні практики та перспективи розвитку», який відбувся 22 травня 2025 року в Українському кризовому медіацентрі.
Спікери першої дискусійної панелі обговорили формування парадигми STEM-освіти в Україні:
Юрій Завалевський, перший заступник директора ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», доктор педагогічних наук, професор, який зазначив «…Впровадження STEM в освітній процес має на меті підвищення якості освіти та забезпечує інтеграцію України до європейського освітнього простору. Це сприяє підготовці молоді до викликів сьогодення, популяризує науково-технічні та інженерні професії. Попри досягнуті успіхи залишаються певні виклики на шляху розвитку STEM-освіти в Україні, розв’язання яких залежить від системного підходу всіх зацікавлених сторін».
Вікторія Косик, проєктна менеджерка з питань цифрової трансформації освіти Команди підтримки відновлення та реформ Міністерства освіти і науки України, яка окреслила перспективність розвитку напрямів STEM-освіти для всіх освітніх ланок, зокрема, профільній школі.
Оксана Лозова, начальниця відділу STEM-освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», висвітлила значні досягнення у розвитку STEM-освіти за десятиріччя (2015-2025 роки). Протягом цього періоду відбулися суттєві зміни, що сформували стратегічний вектор розвитку STEM-освіти та сприяли збільшенню кількості закладів, які впроваджують STEM-підходи. Завдяки активному розвитку STEM-руху в освітньому просторі України сформувалися заклади-лідери STEM-освіти.
До дискусії про актуальність та перспективи розвитку долучились:
Надія Омельченко, засновниця БО «БФ «Фонд освітніх ініціатив», віцепрезидентка компанії «ІТ-ІНТЕГРАТОР», Галина Чибуровська, комерційний директор ПрАТ «Електровимірювач», експерт з міжнародної співпраці та проєктів компанії «STEM-CLASS», Антон Ткаченко, регіональний представник Logitech в Україні, Молдові та Балканських країнах у корпоративному і державному секторах, Марина Черниш, керівниця проєкту ESTEAM громадської організації «GoGlobal». Антон Дзюба, голова правління БО БФ «Фонд освітніх ініціатив» висвітлив освітні проєкти Фонду, які сприяють розвитку STEM-освіти та окреслив шляхи реалізації партнерської взаємодії у рамках ініційованих проєктів.
Детальніше про обговорення на першій дискусійній панелі «Формування парадигми STEM-освіти в Україні» за покликанням: https://www.youtube.com/watch?v=XAauTHUAChw
Спікери другої дискусійної панелі «Ефективні практики та перспективи розвитку Всеукраїнського фестивалю «STEM-весна – 2025» обговорювали такі теми:
Ірина Василашко, завідувачка сектору інноваційних форм та методів діяльності педагогічних працівників відділу STEM-освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», зазначила, що різноплановість заходів фестивалю дозволяє протягом трьох місяців обмінюватися досвідом, навчатися та співпрацювати всім учасникам освітнього процесу. Завдяки цьому заклади освіти можуть вибудувати стратегію розвитку, удосконалити освітнє STEM-середовище з урахуванням сучасних тенденцій та отримати визнання.
Цього року 21 травня 2025 року відбувся Всеукраїнський «STEM-день – 2025», що став знаковою подією для популяризації STEM-освіти в Україні. Цю освітню ініціативу організовано ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» у співпраці з Міністерством освіти і науки України, КЗВО «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради, БФ «Фонд освітніх ініціатив», Видавничий дім «Освіта» та авторськими колективами закладів освіти. «STEM-день — 2025» об’єднав 97 634 дітей та молоді, а також 7 446 педагогів. Того ж дня 1 500 педагогів взяли участь у чотиригодинному марафоні «На крилах STEM», де 38 спікерів із 22 освітніх установ – лідерів STEM-освіти – представили свій досвід.
Валентина Черноморець, завідувачка сектору досліджень освітніх процесів відділу STEM-освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» акцентувала, що наймасштабнішою подією фестивалю стали Всеукраїнський захід «STEM-тиждень – 2025», який проходив з 21 по 25 квітня 2025 року та висвітлювався в соціальній мережі FB на сторінці групи Відділ STEM-освіти ІМЗО, що налічує понад 30,5 тисяч підписників. Протягом «STEM-тижня – 2025» було розміщено 5656 дописів. До участі в «STEM-тижні – 2025» було залучено понад 156 522 здобувачів освіти та 11 469 педагогів з усієї України та Польщі, Німеччини, Сполучених Штатів Америки, Великої Британії, Чехії, Канади, Італії, Франції та інших держав.
Олена Шульга, керівниця ГО «Про.Про.Лаб» розповіла про організацію та проведення Інженерного тижня та окреслила перспективи участі в інженерних фестивалях. Олена Сагітова, директорка школи ДП «ГРАНД-ЛІЦЕЙ» (мережа КМДШ Всесвіт) запропонувала нові підходи мотивації учнівської молоді до вивчення природничих наук через проведення STEAM-турнірів. Починок Марія, директорка Центру освітніх інновацій Івано-Франківської міської ради презентувала практичний досвід, який можуть використовувати позашкільні заклади освіти й зазначила, що STEM-проєктна діяльність дає можливість долати освітні втрати. Віктор Шабанов, директор освітніх програм БФ «Фонд освітніх ініціатив», помічник ректора Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат біологічних наук, окреслив тенденції розвитку сучасних трендів STEAM в українському освітньому просторі.
Детальніше про обговорення на другої дискусійної панелі «Ефективні практики та перспективи розвитку Всеукраїнського фестивалю «STEM-весна» за покликанням: https://www.youtube.com/watch?v=QkXyW6SH2CM
На третій дискусійній панелі у своїх доповідях Оксана Бутурліна, завідувачка кафедри управління інформаційно-освітніми проєктами КЗВО «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпровської обласної ради, кандидат філософських наук, Дзигаленко Людмила, старша викладачка кафедри педагогічних наук, початкової та корекційної освіти, завідувачка лабораторії технологій КВНЗ «Вінницька академія безперервної освіти», кандидат педагогічних наук, Гребеніченко Юлія, методистка регіонального STEАM-центру-стартап «Інкубатор» КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів», Максимович Зоряна, старша викладачка кафедри природничо-математичної освіти Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, учителька фізики Ліцею № 38 м. Львова, Вітенко Ігор, заступник директора з науково-методичної роботи та міжнародного співробітництва Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат географічних наук, окреслили основні тенденції, моделі впровадження та розвитку STEM-освіти на обласному рівні.
Детальніше про обговорення на третій дискусійній панелі «Інноваційні стратегії розвитку STEM-освіти в регіонах» за покликанням https://www.youtube.com/watch?v=vWDxB_2ojyw
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Форум було завершено нагородженням найактивніших учасників Всеукраїнського фестивалю «STEM-весна – 2025» Подяками ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» та подарунками від партнерів і спонсорів.
Організатори конференції: відділ STEM-освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», БФ «Фонд освітніх ініціатив» за підтримки Міністерства освіти і науки України, Logitech, Accord Group, STEM-class, Видавничий дім «Освіта», Хуавей Україна.
Історична довідка: Перший фестиваль STEM-освіти та марафон «STEM-уроків» було проведено у 2017 році на базі Київської дитячої інженерної академії. З 2018 року фестиваль став Всеукраїнським та проводиться у всіх областях України. Програма фестивалю включає різноманітні заходи для всіх учасників освітнього процесу. Події фестивалю оприлюднюються на сайті ДНУ «ІМЗО».