«Національна безпека України в освітній сфері: виклики, цінності, досвід» – гуртуємо, вивчаємо, пропонуємо
Відповідно до реалізації планових завдань інноваційного освітнього проєкту за темою «Організаційно-педагогічні умови функціонування та розвитку безпечної школи у воєнний/повоєнний час» (накази Міністерства освіти і науки України від 14.02.2023 № 164 та від 06.11.2023 № 1370) на Сумщині відбулась Всеукраїнська науково-практична конференція «Національна безпека України в освітній сфері: виклики, цінності, досвід».
Конференція проводилась за ініціативи кафедри соціально-гуманітарної освіти КЗ Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти 19 лютого 2025 року, саме тоді, коли Україна відзначала День Державного Герба.
Під знаком Тризуба творили й обороняли наші прадіди Українську Народну Республіку, він був на нагородах і листівках Української повстанської армії, на лацканах піджаків учасників багатотисячних мітингів проти комуністичного тоталітарного режиму наприкінці 80-х років ХХ ст. Зараз він на броні і на крилах, на патчах і в серцях воїнів Збройних Сил України. Тризуб – це сокіл Волі у польоті.
Робота Всеукраїнської науково-практичної конференції передбачала висвітлення актуальних питань з проблеми національної безпеки України в освітній сфері за двома стратегічними напрямами:
- концептуальні засади формування української ідентичності в освітньому процесі в час російсько-української війни;
- національно-патріотичне виховання як складова національної безпеки України у вимірах Сумського хронотопу: пріоритети, цінності, досвід.
Доповіді та виступи науковців, освітян-управлінців і практиків, студентської та учнівської молоді були розгорнуті за двома тематичними панелями й за сімома секціями.
Відкрив роботу науково-практичної конференції Юрій НІКІТІН, ректор Комунального закладу Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, доктор історичних наук, професор. У виступі він окреслив проблематику, тематичне спрямування та мету заходу.
Пріоритетними темами обговорення стали:
- організаційно-методичне переосмислення та оновлення змісту, форм і засобів викладання предмету «Захист України»;
- необхідність введення початкової загальновійськової підготовки як перший етап в системі підготовки громадян України до національного спротиву московському ворогові;
- національні цінності та оборонна свідомість у фокусі освітянської політики і практики в час ведення гібридних воєн.
З доповідями на означену проблематику виступили науковці з Києва, Житомира, Хмельницького, Ніжина, Сум, військовики Сумського прикордонного загону Державної прикордонної служби України, освітяни з Маріуполя, Стрия, Кривого Рогу, Тернополя, усіх районів Сумської області, учні Сумського і Глухівського закладів освіти – слухачі МАН.
Зокрема, Роман ГЛАДКОВСЬКИЙ, головний спеціаліст відділу змісту освіти, позашкільної та виховної роботи головного управління загальної середньої освіти директорату шкільної освіти Міністерства освіти і науки України виступив з доповіддю «Організаційно-методичне забезпечення викладання навчального предмету «Захист України»; Вадим ЛЕГКОДУХ, тренер з предмета «Захист України», учитель навчального предмета «Захист України» Комунальної установи Сумська спеціалізована школа № 9 (м. Суми) висвітлив сучасні підходи до викладання навчального предмета «Захист України»; Олександр ЗАВЕДЕНКО, начальник відділу комплектування Сумського прикордонного загону Державної прикордонної служби України, підполковник звернув увагу на початкову загальновійськову підготовку як перший етап в системі підготовки населення до національного спротиву; Оксана САЛАТА, завідувачка кафедри історичної та громадянської освіти Інституту післядипломної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор історичних наук, професор виступила з доповіддю «Від Третього Рейху до російського фашизму: принципи пропаганди та методи ведення війни»; Оксана ВОЛОШЕНЮК, старша викладачка кафедри кінознавства Київського національного університету театру, кіно і телебачення іменi І. К. Карпенка-Карого, експертка Академії української преси з медіаосвіти, Голова Спілки кінокритиків України звернула увагу на роль cучасної української кінодокументалістики в освітньому процесі; Світлана БОЙКО, завідувачка сектору авторського педагогічного новаторства відділу інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», кандидат філософських наук, старший дослідник висвітлила особливості здійснення інноваційної діяльності у контексті формування української ідентичності здобувачів освіти.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
З особливими емоціями учасники зібрання сприйняли виступи освітян-практиків про діяльність шкільних осередків Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл («Джура») Стецьківського ЗЗСО І-ІІІ ступенів Сумської міської ради; про діяльність музею закладу освіти з військово-патріотичного виховання (ДПТН «Шосткинське вище професійне училище»), про діяльність учнівського наукового осередку з дослідження подвигу героїв-земляків (Глухівська ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Глухівської міської ради).
Учасниками ІІІ Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції «Національна безпека України в освітній сфері: виклики, цінності, досвід» стали більше ста осіб, тих краян, для яких тема зібрання є світоглядним пріоритетом і потребою в консолідації українського громадянського суспільства задля збереження держави Україна. Для тих, кого Тризуб об’єднує і наснажує у вірі в Українську Перемогу!