Матеріали та ресурси
Захист і реалізація прав дітей у цифровому середовищі – важливий документ від Ради Європи
Навчально-методичні ресурси
Посібник містить плани уроків призначені для учнів та учениць початкової школи та зосереджені на ключових принципах мережевого етикету й безпеки. Заняття запропоновані у п‘яти темах: обачність в Інтернеті, пильність в Інтернеті, захист в Інтернеті, доброзичливість в Інтернеті, сміливість в Інтернеті.
Посібник для батьків у доступній формі містить необхідну інформацію та поради, які будуть корисні батькам для сприяння позитивному використанню дітьми цифрових технологій.
Посібник створений молодими людьми для молоді, спрямований на вивчення прав та обов’язків в Інтернеті та заохочення до роздумів про поведінку в Інтернеті.
Запропоновані 18 завдань допоможуть підліткам перевірити свої навички, дізнатися більше про свої права в онлайн-світі.
Переклад та адаптацію посібника для підлітків the Web We Want (Інтернет, який ми хочемо) ініціював Центр кращого Інтернету в рамках Меморандуму з EUN. Переклад посібника українською мовою здійснено Координатором проектів ОБСЄ в Україні у межах проекту «Удосконалення юридичної освіти і освіти з прав людини», що впроваджується спільно з Міністерством освіти і науки України.
Посібник містить плани уроків, що пропонують ідеї та заходи, щоб заохотити молодь розвивати навички творчого та критичного мислення, необхідні для повноцінного життя в світі.
Переклад та адаптацію посібника для вчителів the Web We Want (Інтернет, який ми хочемо) ініціював Центр кращого Інтернету в рамках Меморандуму з EUN. Переклад посібника українською мовою здійснено Координатором проектів ОБСЄ в Україні у межах проекту «Удосконалення юридичної освіти і освіти з прав людини», що впроваджується спільно з Міністерством освіти і науки України.
Рекомендації містять практичні пропозиції для інтегрування занять, представлених у навчально-методичному посібнику та завдань у робочому зошиті „Інтернет, який ми хочемоˮ (Тhe Web We Want) в навчальні програми з предметів в закладах освіти України.
Посібник містить теоретичні питання безпечної поведінки в Інтернеті, опис занять та 8 тренінгових вправ із розвитку базових компетенцій безпечної поведінки підлітків в Інтернеті, плани заходів для педагогів та батьків.
Посібник схвалений для використання у загальноосвітніх навчальних закладах комісією з інформатизації закладів освіти Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (Лист ДНУ „Інститут модернізації змісту освіти” №21.1/12-Г-761 від 09.11.2017).
Посібник містить 24 приклади вправ з теми протидії мові ненависті онлайн через навчання з прав людини. У вправах розкриваються теми мови ненависті онлайн, прав людини в Інтернеті, свободи вираження поглядів, приватного життя і безпеки, інтернет-грамотності, демократії та участі.
Третій модуль курсу розкриває тему «Права людини та Інтернет»: еволюція концепції прав людини у цифрову еру, результати моніторингу сайтів закладів освіти в Україні (2018). Дає можливість дослідити власний сайт закладу освіти чи сторінку закладу освіти щодо дотримання прав дитини онлайн, дізнатись більше про законодавство та міжнародні ініціативи щодо безпеки дітей в онлайновому просторі.
Ресурси про День безпечного Інтернету:
- Офіційний сайт Дня безпечного Інтернету (англійською мовою): www.saferinternetday.org
- Сторінка «День безпечного Інтернету в Україні» у Фейсбуці: https://www.facebook.com/UkraineSID
- Сайт Центру кращого Інтернету: https://betterinternetcentre.org
Проведення заходів
Центр кращого Інтернету пропонує під час підготовки та проведення заходів з формування безпечної поведінки дітей в Інтернеті враховувати наступні принципи роботи, які можуть посилити ефективність цих заходів:
- Визнання Інтернету як значущого фактора соціалізації
Під час заходів з дітьми, вчительством, батьками враховувати те, що Інтернет є важливою та невід’ємною частиною життя сучасної дитини, простором реалізації більшості фундаментальних прав дитини. Під час заходів варто зосередитися на можливостях, які надає Інтернет та його позитивному впливі на розвиток.
- Позитивна атмосфера
Під час заходів з дітьми, вчительством, батьками намагайтесь створювати позитивний емоційний фон спілкування та навчання, створюйте ситуації успіху.
- Сприяння обговоренню
Під час заходів з дітьми забезпечте, щоб учні та учениці мали можливість обговорювати безпосередній зв’язок теми зі своїм щоденним досвідом користуванням Інтернетом та плануванням подальших дій безпечного використання: від спілкування у соціальних мережах до придбання товарів онлайн.
- Відкритість та чесність
Відкритість до думок, міркувань, коментарів, пропозицій учнів та учениць може сприяти подоланню цифрового розриву між дорослими та дітьми. Діти також можуть ініціювати захід із безпеки в Інтернеті для вчительства.
- Участь дітей та молоді
Учні та учениці мають бути залучені до планування заходів з безпечної поведінки в Інтернеті та мають можливість обирати ті теми, які потребують розгляду у контексті безпечного Інтернету.
- Надання інформації про механізми захисту та отримання підтримки
Учні та учениці мають бути ознайомлені з тим, як повідомити про неналежний або нелегальний контент, який вони бачать у соціальних мережах чи на тих сайтах, якими вони користуються. Учні та учениці мають отримати інформацію про організації, сайти, телефони гарячих ліній, де вони можуть отримати підтримку, якщо стали жертвою чиїхось дій в Інтернеті або потребують допомоги під час користування Інтернетом.
Фото та відеозйомка
Центр кращого Інтернету занепокоєний тією кількістю фотографій та відео дітей, яка розповсюджуються онлайн, у тому числі і протягом Дня безпечного Інтернету в Україні.
Центр кращого Інтернету, як і Ви, поважає право людини та приватність і не заохочує публікацію фотографій та відео дітей, на яких їх можна ідентифікувати і які поширені у будь-який спосіб без попередньої письмової згоди їх батьків або осіб, які їх замінюють.
Якщо у Вас є запитання чи пропозиції щодо Дня безпечного Інтернету, звертайтесь, будь ласка, до Центру кращого Інтернету: mailto:ukraine.sid@gmail.com
Вправи для підлітків та молоді щодо розуміння того, що права людини в Інтернеті так само можуть реалізовуватись й порушуватися, як і оффлайн можна взяти в посібнику за посиланням
Короткі ролики про права людини онлайн
Посібник з протидії мові ненависті онлайн — Закладинки (Bookmarks)
Наукові статті про поняття права людини в Інтернеті (для натхнення)
Як допомогти дитині безпечно користуватись Інтернетом: ідеї для батьків