Децентралізація в освіті: досягнення та виклики Івано-Франківщини

Актуальний не тільки для Прикарпаття, але й для всієї країни захід пройшов на Івано-Франківщині – регіональний семінар із питань дослідно-експериментальної роботи «Управління освітою в умовах адміністративно-територіальної реформи», за участі керівників, консультантів, експертів, представників державних органів влади та місцевого самоврядування, науково-педагогічних працівників.

Увагу учасників було зосереджено на питаннях освітньої реформи, децентралізації в освіті, процесах оптимізації мережі шкіл у сільській місцевості, партнерства влади та громади, кращих практик управління освітою в ОТГ, напрацьованих в Україні в процесі адміністративного та освітнього реформування.

Присутніх привітав Роман Зуб’як, ректор Івано-Франківського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, який висловив свою точку зору з обговорюваної теми. Виклики та досягнення децентралізації на Прикарпатті проаналізував Дмитро Дзвінчук, директор інституту гуманітарної підготовки та державного управління Івано-Франківського національний технічний університет нафти і газу.

Доповідачі семінару звернули увагу на те, що однією з головних проблем розвитку освіти на селі є наявність шкіл І-ІІІ ступенів із чисельністю учнів менше 100 осіб. У таких малокомплектних школах організувати якісне навчання неможливо. Для Івано-Франківщини це велика проблема, адже частка сільських малокомплектних шкіл в області становить близько 50 відсотків. Надмірні витрати на їх утримання унеможливлюють реінвестування коштів громад у розвиток шкіл, що забезпечують більш високу якість освітніх послуг і, як результат –  кращі знання учнів.

Із 2015 року в Україні створено понад 900 ОТГ, а в них – 326 опорних шкіл. Загалом кількість опорних шкіл зросла з 137 до 767. Щоправда, на Івано-Франківщині цей процес йде повільно. Серед причин учасники семінару називали певні особливості регіону: менталітет населення, соціальна напруга серед учителів, погана якість доріг тощо. Тому наразі на Івано – Франківщині створено лише 31 ОТГ, функціонує 9 опорних шкіл, 31 філія. З них у ОТГ діє 2 опорні  школи та 7 філій.

Модерували на зібранні Лілія Гунько, завідувач сектору взаємодії з ОТГ та опорними школами відділу по роботі із закладами післядипломної педагогічної освіти ІМЗО, координатор проекту, Любов Шелемей, проректор ІФОІППО, Марія Баран, радник із питань муніципальних послуг Центру розвитку місцевого самоврядування.

Лілія Гунько, завідувач сектору ІМЗО, у своєму виступі зупинилася на актуальних аспектах розвитку опорних шкіл в Україні. Вона наголосила, що децентралізація  в освіті – це передусім передача повноважень, ресурсів, коштів та відповідальності за управління освітою демократично обраним органам місцевого самоврядування. Європейський і світовий досвід свідчать, що місцеві проблеми можуть ефективно вирішуватися виключно на місцевому рівні. Тому пріоритетом та метою управлінь (відділів, департаментів) освітою новостворених громад мають бути: розмежування повноважень щодо управління мережею закладів загальної середньої освіти; оптимізація мережі шкіл; підвищення якості надання освітніх послуг.

«Незважаючи на опір і небажання деяких представників місцевого самоврядування, успіхи вже створених ОТГ надихають сусідні сільради на приєднання до них. Об’єктивні результати – реалізовані в громадах інфраструктурні проекти (розбудова сучасних навчальних закладів, спортивних майданчиків, комплексів, медичних амбулаторій, доріг тощо) та успішні соціальні ініціативи. Тому не вірити в реформу сьогодні нема підстав. Бо це позбавляє людей можливості жити в нових умовах. Тому наша робота з такими громадами –  одна з основних у 2019 році», – наголосила доповідач.

Цікаву форму роботи запропонував колегам під час семінару експерт із питань освіти Програми «U-LEAD з Європою» Сергій Дятленко.

Організатори заходу: Інститут модернізації змісту освіти спільно з Івано-Франківським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти та відокремленим підрозділом «Центр розвитку місцевого самоврядування».

Для учасників зібрання фахівці Івано-Франківського ІППО провели пізнавальні змістовні тренінги, де йшлося про підвищення кваліфікації педагогічних працівників, реалії та перспективи співпраці влади, школи і громад, подолання опору у створенні опорних шкіл тощо.

 

Опитування щодо веб-сайту

[fcb id=’1′ align=’left’][/fcb]

×