Педагогічні ідеї Софії Русової – в центрі уваги всеукраїнської науково-практичної конференції на Чернігівщині

«Потрібна нова школа, постійно жива, що шукає нових шляхів до найкращого навчання та виховання, справжня лабораторія нових методів…». Актуально, чи не так? Належить цей вислів не нашій сучасниці, а українському педагогу й громадському діячу, яка жила й працювала в минулому столітті.

На жаль, широкій громадськості не так багато відомо про постать Софії Русової, яка залишила по собі величезну педагогічну спадщину, цінність якої з плином часу тільки зростає. Про необхідність нової школи говорили в усі часи. Проте педагогічні ідеї Софії Русової щодо реформування та оновлення національної системи освіти, її ґрунтовний аналіз змісту, форм, методів та принципів освіти є надзвичайно важливими сьогодні в контексті Нової української школи, відродження високих духовних цінностей та ідеалів українського народу. Саме цим керувалися ініціатори та організатори дводенної всеукраїнської науково-практичної конференції, яка відбулася на Чернігівщині – батьківщині педагога-реформатора.

До Ріпненської гімназії імені Софії Русової приїхали науковці з різних куточків України – Києва і Рівного, Хмельницького і Чернівців, Івано-Франківська і Львова, Умані та Кам‘янець-Подільського, Сум, Ніжина і Чернігова, а також із столиці Словаччини міста Братислава. Шанованих гостей привітали Наталія Корж, директор навчального закладу, Роман Шупель, голова Ріпненської райради, Станіслав Пономаревський, завідувач кафедри Чернігівського ОІППО, Леонід Багмут, начальник відділу освіти , сім‘ї, молоді та спорту Ріпкинської РДА.

Під час пленарного та засідань чотирьох секцій дослідники просвітницької та педагогічної діяльності С. Русової, педагоги-практики, студенти й аспіранти вишів виступили з низкою змістовних доповідей, які об‘єднував сучасний погляд на впровадження ідей видатного педагога в реформування освітнього середовища України. Зокрема, Іван Єрмаков, старший науковий співробітник ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», кандидат педагогічних наук, говорив про місію нової школи України через призму педагогічної концепції видатної просвітительки та берегині національної української школи.

Відомо ж бо, що Софія Русова вважається класиком українського дошкільного виховання, чимало її праць присвячено початковій школі, розвитку соціальних навичок дитини, формуванню та збереженню дитячого здоров‘я тощо. Відтак науково-практична конференція стала великим майданчиком для обміну педагогічним досвідом, який сформувався під значним впливом ідей педагога-новатора і нині є цінним надбанням багатьох закладів освіти – від дошкільних до вищих.

У рамках конференції учасники ознайомилися з Ріпненською гімназією імені Софії Русової, де діє унікальний музей «Центр педагогічної спадщини С.Ф.Русової» , побували в місцях, тісно пов‘язаних із історичною минувшиною Чернігова, відвідали музей-садибу Коцюбинських.

Довідково

Русова Софія Федорівна – український педагог, прозова письменниця, літературознавиця та громадська діячка, одна з піонерок українського фемінізму.

Народилася  18 лютого 1856,у с.Олешня Чернігівської  губернії у французькошведській родині. З 9 років мешкала в Києві, де закінчила Фундуклеївську гімназію і увійшла в українське патріотичне середовище Лисенків-Старицьких.

Від 1871 року разом із сестрою Марією вела в Києві перший дитячий садок і позашкільну освіту для дорослих.

У  Санкт-Петербурзі була учасницею українського земляцтва. Допомагала чоловікові в підготовці повного «Кобзаря» Тараса Шевченка для видання у Празі 1876 року.

 Була головою «Національного Комітету Учителів», влаштовувала прилюдні народні читання, організувала таємні школи. У 1879-1883 роках разом із чоловіком мешкала і працювала в Одесі, де складала каталоги української літератури.

Співзасновниця і співробітниця педагогічного журналу «Світло» (19101914). У січні 1913 в Петербурзі на першому всеросійському жіночому з’їзді виступила на захист навчання українською мовою і поставила питання про навчання рідною мовою.

1917 – членкиня Української Центральної Ради, голова Всеукраїнської учительської спілки. У міністерстві освіти (за гетьманату) очолювала департамент дошкільної та позашкільної освіти, активна у дерусифікації шкіл, влаштовуванні курсів українознавства, підготовці українських шкільних підручників і в укладанні плану й програми єдиної діяльної (трудової) школи, яка мала мати національний характер. У жовтні 1919 в Кам’янці-Подільському засновано громадсько-політичну організацію — «Союз українок» на чолі з Русовою.

Софія Русова – співробітниця численних наукових і популярних журналів -українських і російських, авторка праць в основному з педагогічних питань (зокрема дошкільного виховання), але також з літератури і мистецтва. Авторка праць про творчість Т. ШевченкаГ. СковородиР. Тагора.

Виховний ідеал Русової: виховання гармонійної людини на засадах любові й пошани до найкращих національних традицій.

Заслуговують на увагу погляди Русової на проблеми розумового, морального, естетичного, трудового, дошкільного, сімейного виховання, підготовки вихователів дитячого садка, вчителя нової української школи. Софія Русова справедливо вважається класиком вітчизняного дошкільного виховання, про що красномовно свідчать її твори.

Вшановуючи внесок Русової у розвиток педагогічної науки та її роль у створенні національної системи освіти, 2005 року Міністерство освіти і науки України запровадило нагрудний знак «Софія Русова». Ним нагороджують наукових, науково-педагогічних і педагогічних працівників та працівниць за значні особисті успіхи у галузі дошкільної тапозашкільної освіти.

18 лютого 2016 року, Національний банк України ввів до обігу ювілейну монету, присвячену 160-річчю від дня народження Софії Русової.

(За інформацією Вікіпедії)

Опитування щодо веб-сайту

[fcb id=’1′ align=’left’][/fcb]

×