Діалоговий захід на підтримку української мови й літератури та мов національних меншин

Днями в Ужгороді відбувся Діалоговий захід «Дорожня карта: виклики та можливості для мов національних меншин», організований Міністерством освіти і науки України спільно з Офісом Координатора проектів ОБСЄ в Україні. Головна мета зібрання – обговорення можливих шляхів імплементації статті 7 Закону України «Про освіту».

У рамках заходу була проведена нарада-семінар для педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти з навчанням угорською мовою щодо особливостей вивчення угорської  мови і літератури, зарубіжної літератури та української мови в основній та старшій школі у 2018/2019 н.р. До участі в ньому долучилися також студенти ДВНЗ «Ужгородський національний університет», методисти, науковці, представники ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», департаменту освіти і науки Закарпатської обласної державної адміністрації, місцевих органів управління освітою, Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти, Офісу Координатора проектів ОБСЄ в Україні, а також голова Закарпатського угорськомовного педагогічного товариства Ільдика Орос.

Перед педагогічною громадськістю виступила Ганна Сопкова, директор департаменту освіти і науки Закарпатської ОДА. Вона висвітлила проблеми регіону щодо забезпечення освітніх прав представників національних меншин, забезпечення підручниками учнів перших класів, відзначила, що з Державного бюджету Закарпатській області було виділено 8740 тис грн. на придбання обладнання для кабінетів української мови в школах, учні яких навчаються мовами національних меншин (118 шкіл Закарпаття).

Ільдіка Орос, голова Закарпатського угорськомовного педагогічного товариства, висловила пропозиції щодо введення різних рівнів ЗНО, створення академічних словників (угорсько-українського та українського-угорського) та інші доповнення до Дорожньої карти імплементації статті 7 «Мова освіти» Закону України «Про освіту».

Ольга Ніколенко, доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри світової літератури Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка, авторка навчальних програм і підручників із зарубіжної літератури, висвітлила питання змісту і сучасного забезпечення курсу зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти України. Вона подарувала департаменту освіти і науки Закарпатської обласної державної адміністрації та Закарпатському інституту післядипломної педагогічної освіти нові підручники із зарубіжної літератури, а також навчально-методичні комплекти до них (хрестоматії, зошити для учнів, книжки для вчителів тощо). Ольга Миколаївна розповіла про особливості вивчення класичної й сучасної зарубіжної літератури в 5-9 та 10-11 класах, презентувала новий підручник із зарубіжної літератури для 10 класу, який нині перекладається мовами національних меншин України, а також представила новий інформаційний Інтернет-ресурс для вчителів зарубіжної літератури – сайт «Тисяча журавлів».

Оніка Дебрецені, учитель угорської мови і літератури Чопської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 2 імені  І. Сечені Чопської міської ради, розповіла про викладання зарубіжної літератури у закладах загальної середньої освіти з навчанням угорською мовою. Вона представила створені нею підручники з інтегрованого курсу угорської та зарубіжної літератури.

Тетяна  Гнаткович, завідувач кабінету методики викладання суспільно-гуманітарних та художньо-естетичних дисциплін Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти, виступила з питання  формування мовних компетентностей учнів 10 класу під час вивчення української мови у закладах загальної середньої освіти, учні яких навчаються угорською мовою.

Єва Борисова, заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель української мови та літератури навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І ступеня  з угорською мовою навчання – угорськомовна гімназія», розповіла про навчально-методичне забезпечення на уроках української мови в 10 класі й показала приклади реальної інтеграції предметів – української мови та зарубіжної літератури.

У доповіді Єви Браун, методиста філії Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти у м. Берегово, йшлося про особливості вивчення угорської мови та літератури в 10 класі, нові програми та підручники, а також про нові методики й технології навчання мови.

Після наради-семінару учасники взяли участь у тематичних сесіях, які були організовані в інтерактивній формі.

За підсумками Діалогового заходу запропоновано додати до проекту оновленої Дорожньої карти імплементації статті 7 «Мова освіти» Закону України «Про освіту» низку важливих пунктів, зокрема, щодо розвитку методики інтегрованого навчання, створення нових двомовних посібників-хрестоматій із зарубіжної літератури тощо.

Опитування щодо веб-сайту

[fcb id=’1′ align=’left’][/fcb]

×