Відбулась презентація навчальних програм інтегрованого курсу «Природничі науки» для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти

4 грудня на базі Інституту модернізації змісту освіти відбулась нарада завідувачів кабінетами (методистів) природничих дисциплін обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти з питань впровадження навчальних програм інтегрованого курсу «Природничі науки». У заході також взяли участь представники Національної академії педагогічних наук України, видавництв, педагогічні працівники.

Учасників наради привітав заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей та т.в.о. директора Інституту модернізації змісту освіти Олена Дубовик.

Нагадаємо, що  інтегрований курс «Природничі науки» – це абсолютно новий тип навчальної програми, що об’єднує фізику, хімію, біологію, географію, астрономію, екологію, покликаний дати цілісне наукове бачення світу, розвивати допитливість та вміти застосовувати наукові знання в повсякденному житті. Він розроблений для шкіл та класів суспільно-гуманітарного профілю. Його можуть обирати учні, які не планують складати ЗНО з предметів природничого профілю. Згідно з чинним Державним стандартом, базову освіту з природничих предметів учні отримують в основній школі – до 9-го класу. З 10-го класу учням надається можливість поглиблено вивчати обрані предмети. Непрофільні предмети можуть вивчатися в рамках інтегрованих курсів. За ініціативи  Міністерства освіти і науки, програми були двічі розміщені для громадського обговорення на відповідному веб-сайті та платформі EdEra, усі пропозиції та зауваження отримані під час обговорення були враховані.

Курс буде впроваджуватись із 2018/2019 навчального року в пілотному режимі – в разі бажання та за вибором закладу загальної середньої освіти вчителя, як передбачено рішенням колегії МОН від 22.06.2017 №5/3-2 «Про типові навчальні плани для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів»  та наказу МОН від 23.10.2017 № 1407 «Про надання грифу МОН навчальним програмам для учнів 10-11 класів закладів загальної середньої освіти».

Під час наради автори презентували програми та своє бачення щодо впровадження та апробації інтегрованого курсу в закладах загальної середньої освіти.

Першими презентували Програму інтегрованого курсу «Природничі науки» для 10-11 класів гуманітарного профілю закладів загальної середньої освіти автори: Дьоміна Інна Олександрівна – біохімік, біотехнолог, вчитель біології Приватної школи «Афіни» м.Києва та Задоянний Віктор Авенірович – хімік, неорганічна хімія, вчитель хімії Приватної школи «Афіни» м. Києва.

Наступний авторський колектив, до складу якого входять 11 осіб, серед них учителі-практики, методисти та науковці (керівник, кандидат педагогічних наук, заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту педагогіки НАПН України – Засєкіна Тетяна Миколаївна) акцентував увагу присутніх на провідній ідеї курсу, а саме, те що складні та різноманітні явища природного світу можуть бути пояснені з точки зору системи природничих наук: астрономічний, біологічний, географічний, екологічний, фізичний та хімічний компоненти об’єктів і явищ; з точки зору потреб і стану: людини, суспільства і навколишнього середовища; з історичної точки зору: минуле, сучасне, майбутнє.

Співавтор наступної програми, Шабанов Дмитро Андрійович, професор Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, доктор біологічних наук під час презентації зазначив, що особлива увага у програмі приділена актуальним проблемам сучасності: сучасний стан екології, існування  окремої людини, народу, держави та людства в цілому.

Присутні також мали можливість ознайомитись із програмою курсу «Природознавство» 10-11 класи, авторський колектив під керівництвом Ільченко Віри Романівни, дійсний член НАПН України, доктор педагогічних наук, професор; завідувач відділу інтеграції змісту загальної середньої освіти Інституту педагогіки НАПН України.

Керівник робочої групи з експериментального впровадження інтегрованого курсу «Природничі науки» у закладах загальної середньої освіти Тетяна Засєкіна зазначила, що 50% учнів старших класів навчаються за профільним рівнем, а 50 % за універсальним профілем. Зазвичай, учні обирають філологічний, фізико-математичний та технологічний профілі. За останній рік, різко збільшилась у 17 разів, кількість бажаючих навчатися за біологічно-технічним профілем, це пов’язано з підвищенням прохідного балу до 150 для сертифікатів ЗНО до закладів вищої освіти медичного спрямування

Для реалізації концепції «Нова українська школа» та цього курсу у педагогічних навчальних закладах упроваджується нова спеціалізація «Вчитель природничих дисциплін».

Завершився захід невеликим брифінгом, де всі бажаючи мали можливість поставити запитання представникам МОН України та авторам програм щодо впровадження інтегрованого курсу «Природничі науки». Основні питання, що хвилювати учасників, на які вони отримали ґрунтовну відповідь, це – відбір шкіл та заохочення до участі у проекті; забезпечення вчителів та учнів навчальними посібниками та додатковими матеріалами; оплата праці вчителів, які братимуть участь у проекті; перепідготовка вчителів для викладання курсу та інші.


Опитування щодо веб-сайту
Якою інформацію на сайті, Ви найчастіше користуєтесь?
Ваш варіант
Якими розділами, на вашу думку, варто доповнити сайт Інституту?
Чи зручно Вам отримувати інформацію про діяльність інституту та оновлення нормативної бази через соціальні мережі?
Які фактори важливі для Вас у роботі веб-сайту?
Ваш варіант
4. Будь ласка, залиште Ваші коментарі, зауваження, пропозиції, спрямовані на поліпшення роботи веб-сайту.
×