Про сучасний підручник для українського учня

23 листопада 2017 року Інститутом модернізації змісту освіти організовано і проведено Всеукраїнську науково-практичну конференцію на тему «Нове освітнє середовище – сучасний підручник для українського учня». У конференції взяли участь представники МОН України, видавництв, авторські колективи, вчителі, дизайнери, представники громадськості й ЗМІ. Учасників конференції привітав Юрій Іванович Завалевський, в. о. директора ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», який наголосив, що навчальний матеріал у новому підручнику має сприяти всебічному розвитку людини, розвитку її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей.

Юрій Григорович Кононенко, директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України, запевнив присутніх, що МОН України забезпечить всі необхідні організаційні  складові для успішного виконання всіх завдань, пов’язаних із підготовкою  підручників для учнів закладів загальної середньої освіти. Олександр Васильович Афонін, президент Української асоціації видавців та книгорозповсюджувачів, наголосив на актуальних питаннях підручникотворення.

У ході пленарного засідання Олена Анатоліївна Дубовик, заступник директора ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» у своєму виступі зупинилась на проблемах сучасної шкільної літератури, демонструючи окремі підручники, які не можуть слугувати зразком для наслідування, тому не створять умов  для збагачення інтелектуального, економічного, творчого, культурного потенціалу сучасного учня, щоб в майбутньому забезпечити підвищення освітнього рівня громадян задля сталого розвитку України та її європейського вибору. Локшина Олена Ігорівна, завідувач відділу порівняльної педагогіки Інституту педагогіки НАПН України ознайомила присутніх з тенденціями розвитку підручникотворення у зарубіжжі. Пометун Олена Іванівна, член-кореспондент НАПН України, головний науковий співробітник відділу суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки НАПН України говорила про проблеми створення підручників з історії та про використання можливостей підручників з історії для реалізації компетентнісного підходу до навчання. Жваве обговорення та конструктивний діалог супроводили виступи Малахової Олени Анатоліївни, радниці Міністра освіти і науки України з питань гендерної рівності та антидискримінації в освіті, Марущенка Олега Анатолійовича, члена робочої групи з питань політики гендерної рівності та протидії антидискримінації в освіті МОН України щодо нормативно-правового підґрунтя антидискримінаційної експертизи освітнього контенту та антидискримінаційної експертизи шкільних підручників. Основні тенденції удосконалення системи підручникотворення для Нової української школи: стан, виклики та перспективи визначив у своєму виступі Редько Валерій Григорович, завідувач відділу іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук. Цікавою і інноваційною була інформація про новації та сучасні можливості у дизайні та поліграфічному оформленні сучасних шкільних підручників, з якою ознайомили представники Поліграфічного інституту Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» – Скиба Василь Миколайович та Гарук Яна В’ячеславівна.

Після перерви учасники конференції працювали у двох секціях:                          1. Модератор секції підручників для 1 класу закладів загальної середньої освіти – Наталія Євгеніївна Пархоменко, начальник відділу наукового та навчально-методичного забезпечення змісту дошкільної та початкової освіти в Новій українській школі ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», ознайомила з концепцією підручника для 1 класу Нової української школи.

Гайдамака Олена Василівна, старший науковий співробітник відділу наукового та навчально-методичного забезпечення змісту дошкільної та початкової освіти в Новій українській школі ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», поінформувала про реалізацію компетентнісного, особистісно зорієнтованого, діяльнісного, ігрового та інтегративного підходів у змісті навчальних видань як запит сьогодення.

Щодо особливостей змісту підручників для учнів закладів освіти з навчанням мовами національних меншин розповіла Фоміна Світлана Петрівна, завідувач сектору наукового та навчально-методичного забезпечення вивчення мов національних меншин ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»

  1. Модератор секції підручників для 5 і 10 класів закладів загальної середньої освіти – Неля Анатоліївна Михайловська, начальник відділу наукового та навчально-методичного забезпечення змісту загальної середньої освіти в Новій українській школі ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», зосередила увагу на компетентнісному потенціалі підручників для сучасних українців.

Засєкіна Тетяна Миколаївна, заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту педагогіки НАПН України, поінформувала про підручник для профільної школи.

Ідеї стосовно реформування змісту підручника з економіки для старшої школи, на яких детально зупинилась Майбогіна Надія Валеріївна, вчитель економіки Українського гуманітарного ліцею Київського національного університету імені Тараса Шевченка, кандидат економічних наук, сертифікований SAP-консультант, можуть бути використані й при формуванні змістовного наповнення й інших підручників.

Нове освітнє середовище передбачає модернізацію змісту освіти, що має ґрунтуватися на компетентнісному та особистісно орієнтованому підходах до навчання, а саме головне – орієнтуватися на здобуття учнями умінь і навичок, необхідних сучасній людині для успішної самореалізації в професійній діяльності, особистому житті, громадській активності.

Опитування щодо веб-сайту
Якою інформацію на сайті, Ви найчастіше користуєтесь?
Ваш варіант
Якими розділами, на вашу думку, варто доповнити сайт Інституту?
Чи зручно Вам отримувати інформацію про діяльність інституту та оновлення нормативної бази через соціальні мережі?
Які фактори важливі для Вас у роботі веб-сайту?
Ваш варіант
4. Будь ласка, залиште Ваші коментарі, зауваження, пропозиції, спрямовані на поліпшення роботи веб-сайту.
×