Професійна освіта та підготовка робітничих кадрів: сприяння соціально-економічному та регіональному розвитку України

У 2016 році в Києві, а також Вінницькій, Львівській, Рівненській та Дніпропетровській областях стартував спільний стратегічний проект Європейського фонду освіти (ЄФО) та МОН України з питань управління у сфері професійної освіти і навчання під назвою «Децентралізація професійно-технічної освіти в Україні – поштовх до дій».  Фактично це була перша велика ініціатива щодо впровадження реформи з метою побудови досконалої та привабливої децентралізованої системи професійної освіти і навчання в країні. За підсумками першого року роботи написана Зелена книга, де сконцентровано інформацію про нагальні проблеми української системи ПТО, аналітичні оцінки та орієнтири спільного бачення та процесу децентралізованого управління професійною освітою в Україні.

Що вдалось зробити? Які проблеми гальмують процес? Скільки коштів потрібно мобілізувати для реалізації необхідних заходів? Як існуюча система професійної освіти в Україні узгоджується з потребами роботодавців і сприяє розвитку підприємництва? Відповідям на ці та ряд інших важливих питань був присвячений великий політичний форум за участі Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана та Міністра освіти і науки України Лілії Гриневич.

Виступаючи перед учасниками зібрання, глава уряду Володимир Гройсман підкреслив, що ухвалення нового законодавства про професійно-технічну освіту сприятиме вдосконаленню та зміні системи таким чином, щоб вона продукувала висококваліфіковані кадри, потрібні для реального сектору економіки.

«Система підготовки кадрів дотепер не трансформувалася до реальних потреб сучасності, тому вона потребує кардинальних змін. Уряд спільно з парламентом ініціювали низку законодавчих актів. Ми сьогодні працюємо над тим, щоб прийняти новий закон про освіту та професійно-технічну освіту зокрема», – наголосив Прем‘єр-міністр України. На його переконання, потрібно привести професійну освіту і навчання у відповідність до потреб регіональних та місцевих ринків праці.

Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич, на підтримку сказаного очільником Кабінету Міністрів України, додала: «Професійно-технічна освіта, як фактор соціально-економічного розвитку України, має надзвичайно велике значення. Це сфера, яка має привести на майданчик дуже багато партнерів. Це не може зробити одне Міністерство освіти і науки. Ми мусимо робити все в партнерстві з урядом, парламентом та роботодавцями. Щиро вдячні Європейському фонду освіти за глибокий аналіз сфери професійно-технічної освіти в Україні. Детальне обговорення цього аналізу буде дуже корисним з точки зору того, як ми повинні рухатися далі, які кроки робити».

Міністерство освіти і науки України активно співпрацює з ЄФО щодо удосконалення національної системи професійно-технічної освіти відповідно до європейських стандартів. Свого часу усі країни ЄС пройшли через реформування своїх систем професійної освіти. Сьогодні деякі з них слугують на міжнародному рівні орієнтирами передового досвіду у таких сферах, як результати навчання учнів, навчання на виробництві, співпраця з виробництвом. З огляду на це Європейський фонд освіти здійснює підтримку країн-партнерів шляхом аналізу їхньої політики у галузі професійної освіти і навчання на основі фактичних даних у рамках проекту «Туринський процес». Зауважимо, що у 2016 році «Туринський процес» в Україні був дворівневим – передбачав поєднання регіонального і національного рівнів. Кожним регіоном було проведено моніторинг системи ПТО та підготовлено 25 регіональних програм розвитку економіки та системи професійно-технічної освіти.

Учасники форуму працювали в чотирьох малих групах у форматі тематичних семінарів, де мали можливість обмінюватись досвідом, жваво  дискутувати, отримати відповідь на поставлені запитання. Було презентовано українські та зарубіжні практики на шляху створення привабливої та інноваційної системи професійної освіти і навчання. Перед колегами виступили представники департаментів освіти і науки Львівської, Вінницької, Дніпропетровської та Полтавської обласних державних адміністрацій, Чеського Національного фонду освіти та фахівці ЄФО.

У підсумковій частині роботи Форум затвердив рекомендовані заходи для вироблення узгодженої дорожньої карти децентралізації професійної освіти і навчання, яка розрахована на п‘ять років.

Коментуючи важливість проведення форуму, Володимир Ткаченко, в.о. директора Інституту модернізації змісту освіти, зауважив:

«Наша наукова установа активно задіяна у процес реформування професійно-технічної освіти й дотична до її децентралізації. Фахівці ІМЗО працюють над модернізацією навчальних програм, планів та професійних стандартів на основі потреб ринку праці, з урахуванням ключових компетентностей та інноваційних підходів, їх методичним забезпеченням; описують  рамки кваліфікацій нових сучасних професій. ІМЗО забезпечує фахову експертизу нової навчальної літератури, сприяє  впровадженню сучасних методик викладання предметів. Ми ініціюємо проведення просвітницьких заходів, які демонструють громадянам переваги професійної освіти, а також виступаємо співорганізаторами численних всеукраїнських та регіональних професійних конкурсів, які піднімають престиж ряду професій та сприяють профорієнтації шкільної молоді.

Для нас очевидно, що якісна система професійно-технічної освіти є важливим чинником в економічному зростанні України. Кадри справді вирішують все. Це аксіома на всі часи. Так було. Так є. Так буде».

Опитування щодо веб-сайту

[fcb id=’1′ align=’left’][/fcb]

×